tisdag 10 april 2012

Troell | Om Jacques Werup

I går visade SVT Jan Troells porträttfilm av musikern och författaren Jacques Werup. Ännu ett riktigt bra vänporträtt, precis som Troells porträtt av Georg Oddner eller i filmen Färgklang där vi får möta musikern Hans Pålsson och målaren Claes Eklundh förutom Troell själv.

Jag tror att jag först mötte Werup via TV; någon föreställning med Kabaré Fredagsbarnen under 1970-talet. Hösten 1980 köpte jag Werups diktsamling 48 dikter från Österlen. Den boken blev en livlina efter sommarens omtumlande möte med B. Ett möte som med absolut nödvändighet blev till en diktsvit; Mellan två andetag. Elva  dikter som beskriver ett möte och ett avsked. Året efter kom vinylen Brev i natten med Werup och med musik av Rolf Sersam. Där finns flera av dikterna i 48 dikter tonsatta.

I biblioteket står flera diktsamlingar och romaner av Werup. Hans två senaste böcker läste jag nyligen. Väl värda att läsa och återvända till. Som bekant hyllar jag omläsningen, omtittandet, återvändandet till både bok, tavla, musikstycke och film.

Se Troells film på SVT Play!

Kvällens soundtrack just nu via Spotify är Solar Plexus 2 från 1973. Håller.

Inga kommentarer: