söndag 16 mars 2014

Nattåg till Lissabon |

I veckan släpptes filmatiseringen av Pascal Merciers (Peter Bieri) roman från 2004 på DVD - Nattåg till Lissabon. Bille August står som regissör, ett arbete som mötts av flera negativa recensioner.

Jag har nu sett filmen två gånger. August har fått kritik för att vara en alltför gammaldags och tråkig filmare. Till största delen är hans film mycket traditionell. Men det finns några procent som gör att den avviker vilket är det som ändå tilltalar mig - förutom temat om jakten på identitet.

Boken är givetvis mer komplex och bör läsas. Jag fick mitt exemplar av vännen L. Boken blev en försäljningsframgång, den kom första gången på svenska 2009, men det fanns även kritik av boken som kitschig. Mikael Timm ger en bild av boken som hyggligt stämmer överens med min.

Inga kommentarer: