lördag 16 augusti 2014

Plötsligt händer det | Lagt kort ligger

När jag exponerar mig på några av nätets fora för bild så gör jag givetvis ett antal val. Är denna bild över huvud taget intressant att lägga upp på Konstkvarteret eller Saatchi Art? Vad gör den i så fall intressant? Om jag ställer mig dessa frågor så har oftast jag själv gjort valet att det är en ok bild. Men vad väljer de som besöker dessa sajter att titta på - eller till och med att köpa? Publiken är dessutom olika, inhemsk och global.

Eftersom vissa bilder har fått låg tittfrekvens så har jag med tiden rensat ut vissa bilder. Men vad vet man? I veckan fick sex av mina bilder som relativt få har tittat på plötsligt respons i form av ett enkelt gillande och jag fick en ny följare på Saatchi Art - Hp Harlach i Schweiz. Av detta lär man sig det gamla vanliga -  bara exponera det man själv tycker om och låt det bli kvar där. Att ta bort en bild är en lömsk anpassning till en grumlig omgivning.

En annan följare, på Vimeo av mina filmer, är Nancy Bogen i USA. Hon grundade 1997 en performancegrupp i New York, The Lark Ascending, baserad på uppläsning av litteratur i kombination med musik. De var verksamma fram till och med 2008. Hon och hennes man kommer till Stockholm nästa sommar och troligen strålar vi samman då. Kan bli ett intressant möte.

Kvällens soundtrack blir electronika av Craig Leon - Nommos/Visiting från 1981 respektive 1982. Möjlig att lyssna på via t.ex. Spotify.

Inga kommentarer: