lördag 17 mars 2018

Mina filmminnen 2 | Marianne Ahrne

Ännu en återutsändning från min gamla blogg, här ett inlägg från april 2007.

Första halvan av 1980-talet präglades av studier och arbete, på sommaren som stugvärd m.m. på Skansen. Då ingick även att "vakta" en och annan filminspelning. Fler filmer och TV-serier än man tror har utnyttjat Skansens miljöer.

Fru Ahrnes stenmangel
En sommarmorgon infann jag mig extra tidigt eftersom jag skulle instruera Marianne Ahrne med filmteam hur en stenmangel hanteras. Just nu har jag glömt vilken produktion det var, men för SVT var det i alla fall, och Harriet Andersson gjorde en roll och deltog bl.a. i en sekvens som spelades in i Statarlängan. Men först skulle det manglas.

Jag letade upp mangeln och fick börja med att fräscha upp mina egna kunskaper om handhavandet som jag på kuriösa vägar hade ett hum om. Huvudmantrat är, som de stenmangelkunniga vet, att hålla koll på trärullarna och inte låta stenskivan falla ner. Demonstrationen gick bra.

Senare under dagen riggades ett rum i Statarlängan för ett antal andra tagningar. Man kan väl säga att genom mitt filmintresse, som redan då (och långt tidigare) var stort, så löste vi uppkommande problem på ett smidigt sätt - för filmteamet. Men med respekt för den kulturhistoriska miljön.

Inga kommentarer: